Nog een fascinerende schat: een reliëfportret van koningin Tiyi, een van de invloedrijkste figuren uit de geschiedenis van het oude Egypte. Als grote koninklijke echtgenote van Amenhotep III en moeder van Achnaton, speelde Tiyi een uitzonderlijke politieke en diplomatieke rol tijdens het Nieuwe Rijk. Dit reliëf, met een opmerkelijke artistieke finesse, getuigt van haar invloed aan het hof en illustreert de grootsheid van de Egyptische kunst uit die tijd.
De geschiedenis van dit kunstwerk is minstens even boeiend. Het werd ontdekt in het graf van Ouserhat, een Egyptische hoogwaardigheidsbekleder uit Luxor (het oude Thebe), opgegraven in 1903 door Howard Carter. Het graf was rijkelijk versierd met bas-reliëfs, waaronder een scène waarop Amenhotep III en Tiyi op hun troon waren afgebeeld. In 1905 werd dit reliëf echter te koop aangeboden door een controversiële antiquair genaamd Philip. Om de herkomst van het object te verhullen, had hij het reliëf bijgesneden zodat enkel het hoofd van Tiyi overbleef, de inscripties weggekrast en zelfs graffiti toegevoegd. Dit was bedoeld om het verband met het graf van Ouserhat te maskeren.
De Belgische egyptoloog en museumconservator Jean Capart herkende het portret tijdens de verkoop en besloot het aan te kopen. Na een zorgvuldige reiniging ontdekte hij dat het inderdaad een fragment was van het bas-reliëf uit het graf van Ouserhat. Onder de indruk van de schoonheid en het historische belang van het stuk, gaf hij het de bijnaam “De Mona Lisa van het Jubelpark”, een titel die de status van dit meesterwerk binnen de museumcollecties weerspiegelt.
Museums In the Park. Alle rechten voorbehouden.