FERDINAND VERBIEST: DE MAN ACHTER EEN VAN DE EERSTE ZELFRIJDENDE VOERTUIGEN

Wist je dat een Vlaamse jezuïet in de 17e eeuw al een zelfrijdend voertuig ontwierp? Ferdinand Verbiest, missionaris aan het Chinese hof, bedacht rond 1672 een klein stoomaangedreven voertuig als speelgoed voor keizer Kangxi. Dit bijzondere model – slechts 65 cm lang – was bedoeld om te tonen hoe stoomkracht werkte.

Het voertuig werkte met een bolvormige ketel waarin water werd verhit. De stoom dreef een primitieve turbine aan, die op zijn beurt de wielen in beweging zette. Hoewel er geen originele tekeningen bewaard zijn gebleven, beschreef Verbiest zijn uitvinding in zijn manuscript Astronomia Europea uit 1687.

Er was lange tijd twijfel of het voertuig ooit echt gebouwd werd, maar moderne reconstructies hebben aangetoond dat het ontwerp technisch haalbaar was. 

Hoewel Verbiests voertuig geen passagiers kon vervoeren en dus niet als auto in de moderne zin geldt, wordt hij vaak beschouwd als een pionier van de zelfrijdende voertuigen – ruim 200 jaar vóór Karl Benz en Daimler. Een fascinerend stukje autogeschiedenis dat begon met een Vlaamse uitvinder in China en waarvan je vandaag een werkend model kan bewonderen in Autoworld.



Gelijkaardige verhalen

EEN BEELDHOUWWERK DAT ALLES ZIET: DE VREEMDE BUSTE VAN MUSSOLINI

TOEN DE KOZAKKEN CHAMPAGNE ONTDEKTEN EN HET SABREREN UITVONDEN

DE BELGISCHE SOLDATEN DIE TIJDENS DE OORLOG DE WERELD RONDREISDEN

HOE EEN SOLDAAT ZIJN TANDEN NODIG HAD OM TE VECHTEN

KINDEROFFICIEREN: TOEKOMSTIG LEGERLEIDERS OF STATUSSYMBOLEN?

HET MIDDELEEUWSE STATUSSYMBOOL BIJ UITSTEK